
Bayraktar TB3’ten bir ilk
Geçtiğimiz günlerde Edirne’nin Keşan ilçesindeki Baykar Uçuş Eğitim ve Test Merkezi’nden havalanan Bayraktar TB3 PT1 ve PT2, Dalaman Hava Meydan Komutanlığı’na ulaştı ve burada gerçekleştirilen testlerde, TCG Anadolu’ya gece ve gündüz yapılan yakın uçuşları muvaffakiyetle tamamladı.
Bayraktar TB3, 19 Kasım’da ise TCG Anadolu’nun 12 derece eğimli rampasına sahip kısa pistinden muvaffakiyetle havalandı ve 46 dakika süren test uçuşunun akabinde inişini sıkıntısız bir formda gerçekleştirdi. Bu tarihi test, havacılık ve denizcilik tarihinde kıymetli bir dönüm noktası olarak görülüyor. Çünkü bu sayede Türkiye, açık denizlerde ve deniz çok amaçlarda de insansız sistemlerini aktif bir biçimde kullanabilecek.
Bununla birlikte Bayraktar TB3, TCG Anadolu seyir halindeyken iniş gerçekleştirdi. Geçtiğimiz günlerde TB3’ün rakibi ABD’li General Atomics’in Mojave SİHA’sı da Güney Kore’ye ilişkin sabit durumdaki ROKS DOKDO’dan havalanmış lakin iniş yapmamıştı.
Yerli motorla yükseklere uzandı
Bayraktar TB3, yalnızca gemi üzerindeki testlerde değil, yüksek irtifa testlerinde de büyük muvaffakiyetler elde etti. 25 Haziran 2024’te gerçekleştirilen Yüksek İrtifa Sistem Performans Testi’nde, TEI tarafından geliştirilen yerli PD-170 motoruyla 36.310 feet irtifaya çıkarak bir öteki kıymetli eşiği geçti. Türkiye’nin ulusal havacılık tarihindeki irtifa rekoru ise Bayraktar AKINCI TİHA’ya ilişkin olup, 45 bin 118 feet ile kaydedilmiş durumda.
Bayraktar TB3, bugüne kadar toplam 700 saatten fazla test uçuşu gerçekleştirdi. 20 Aralık 2023’te gerçekleştirilen uzun uçuş testinde, 32 saat boyunca havada kalmayı başaran ulusal SİHA, 5.700 km yol katetti.
Bayraktar TB3 SİHA, 26 Mart 2024 tarihinde birinci sefer Aselsan tarafından ulusal olarak geliştirilen ASELFLIR-500 ile uçtu. İcra edilen test kapsamında dünyadaki muadillerine nazaran en yüksek performansa sahip olan ASELFLIR-500 Elektro-Optik Keşif, Gözetleme ve Hedefleme Sistemi entegrasyonu muvaffakiyetle gerçekleştirildi.